středa 21. března 2018

Recenze: Muffin a čaj

37912648 Název: Muffin a čaj
 Autor: Theo Addair             
 Nakladatelství: Yoli
 Rok vydání: 2018
 Žánr: young adult, romance         
 Goodreads

   Muffin a čaj už na první pohled působí roztomilým dojmem a tentokrát název ani obálka nelžou. Příběh, který popisuje postupné sbližování dvou studentů jedné internátní školy, je totiž přesně takovou malou milou jednohubkou jako borůvkový muffin s čajem...

   Kniha je napsaná z pohledu obou chlapců a každý z nich je natolik osobitý, že jejich vyprávění i přes časté střídání pohledů nesplývá a čtenář se v něm neztrácí. Díky velice krátkým kapitolám, které většinou čítají jen tři až pět stránek, se kniha čte extrémně rychle. Kapitoly jsou většinou psané tak, že na sebe bezprostředně nenavazují, ale je tu určitý přesah, můžeme tak v dané situaci zároveň vnímat myšlenkové pochody obou hrdinů, které se pochopitelně velmi často liší.

   Jakmile se mi kniha dostala do ruky a já si přečetla anotaci, zmátlo mě cizí jméno a přezdívka jednoho z hrdinů, proto jsem v knize hned zalistovala, abych zjistila, zda se náhodou neodehrává v zahraničí. Když jsem hned na první stránce našla zmínku o Praze, která mé podezření vyvrátila, potěšilo mě to. Přesto jsem z knihy upřímně neměla tak úplně pocit, že se odehrává v českém prostředí. Sice se v knize objevovaly i české názvy, ale celé se to zdálo trochu odtržené od reality, skoro jako by se příběh odehrával v nějakém fiktivním světě.


   To je však jedna z mála věcí, které bych knize mohla vytknout. Jinak jsem si čtení opravdu užívala. Muffin a čaj se čte lehce a stejně jako u všeho sladkého platí, že jak jednou začnete, jen těžko se přestává. Je to jedna z těch vzácných knížek, které pohladí po duši, a tak i nad nějakými těmi drobnými nedokonalostmi přimhouříte oči. Oba hlavní hrdinové byli dobře vykreslení, každý měl své přednosti i nedostatky a spolu se skvěle doplňovali. Bylo snadné si je oblíbit, chápat jejich pocity a jednání a až do konce jim bezmezně fandit.

   Osobně bych se tedy obešla bez epilogu, který do té doby celkem přijatelně sladký muffin polil ještě pořádnou vrstvou cukrové polevy, takže už to začínalo připomínat spíš vydatnější cupcake. Ačkoliv mám sladké v knižní i poživatelné podobě moc ráda, zde bych si bohatě vystačila s dietnější variantou, poslední kapitola před epilogem podle mě představovala již sama o sobě perfektní konec.

   Mrzí mě ovšem, že se kniha i přes pozitivní ohlasy setkává s tolika předsudky jen proto, že je to debut českého autora. Je pravda, že čtenáři young adult jsou zvyklí číst spíše překladovou literaturu, je však škoda kvůli tomu na domácí tvorbu zcela zanevřít. Navíc zrovna v tomto případě jsou obavy naprosto zbytečné. Kniha u mě předčila i mnohá zahraniční díla a svou atmosférou se hodně podobala třeba románům od Rainbow Rowell. Zapomeňte tedy na národnost a směle se pusťte do čtení! 

Celkové hodnocení: 90 %

5 komentářů :

  1. Muffin a čaj se mi moc líbí. Zatím jsem nečetla, ale všude na ni narážím. Myslím si, že to bude krásné, víkendové, odpočinkové čtení. Třeba na velikonoce s muffinem v ruce :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na Velikonoce s muffinem v jedné ruce a s touto knížkou v druhé rozhodně nemůžeš udělat chybu! ;) (i když se v knize vlastně chvíli slaví Vánoce, ale není to nějaký dlouhý úsek, takže to snad vadit nebude :D)

      Vymazat
  2. Překvapilo mě, že autor je z Česka, protože jméno zní dosti cizokrajně :D
    Každopádně se na knížku asi chystám. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Co vím, jedná se o pseudonym, proto tak cizokrajné jméno. Ale možná je to výhoda, že to aspoň některé čtenáře na první pohled neodradí... Tak ať se ti knížka líbí! :)

      Vymazat
  3. Tak teda kombinace muffinu a čaje mi příjde jako jedna z nejlepších :) Já bych si k takovéto kombinaci teda ještě představovala docela třeba nějakou dobrou knihu, ale sejde na osobních preferencích :-) Mimochodem, našla jsem jeden super obchod na čaje, tak kdyžtak mrkni na tyhle stránky

    OdpovědětVymazat