úterý 13. února 2018

Recenze: Jeden z nás lže

36185711 Český název: Jeden z nás lže
 Originální název: One of Us Is Lying        
 Autorka: Karen M. McManus          
 Nakladatelství: Yoli
 Přeložila: Hana Vrábelová
 Rok vydání: 2017 (v orig. 2017)
 Žánr: young adult, thriller
 Goodreads    
32887579                         

   Pět studentů zůstane po škole. Všichni shodně tvrdí, že neprávem, protože zabavené mobily nejsou jejich. Když se učitel na chvíli vzdálí, jeden z nich zemře. A to zrovna ten, který o všech ostatních něco věděl. Znal totiž tajemství, která by jim mohla zničit život. Podezřelých je tedy víc než dost. Otázkou však zůstává, kdo je vrah...

https://3.bp.blogspot.com/-cirz1Fpc9u4/WoLPw4yV93I/AAAAAAAACjs/dKcDbCLW44QQd5IG_sICZ-xVZ7qUV9qfQCLcBGAs/s1600/15127507.jpg   Jeden z nás lže je velmi svižným a poutavým čtením. Kniha je rozdělena na tři části a napsaná z pohledů čtyř podezřelých středoškoláků – Bronwyn, Natea, Coopera a Addy. Každý z nich něco skrývá, a právě to jim dává motiv k vraždě Simona, kterému na škole nikdy nic neuniklo a všechna jeho odhalení byla navíc pravdivá, žádné vymyšlené drby.

   Postupně tak sledujeme, jak i přes všechny lži vychází jednotlivá tajemství najevo a zasahují do životů našich vypravěčů. I díky častému střídání pohledů kniha nenudí a stále se v ní něco děje, ať už v rámci samotného vyšetřování, nebo v životech podezřelých.

   Od knihy jsem čekala napínavý thriller se šokujícím závěrem, ale nakonec dostala trochu něco jiného. Hned od začátku jsem totiž měla teorii, která se během čtení jen potvrdila, takže konec pro mě nebyl tak překvapující, jak asi měl být. Přesto však nejsem zklamaná. Sice se může zdát, že není nic horšího, než uhodnout u thrilleru pachatele již po první kapitole, ale naštěstí měla kniha i tak stále co nabídnout. A tím mě svým způsobem nakonec přece jen dokázala překvapit.

https://4.bp.blogspot.com/-w4DlsUeo7Yc/WoLnROaNkhI/AAAAAAAACkA/UdGQWUUGSSUsLClT44_GLPwavNMxwFoBQCLcBGAs/s1600/IMG_3036e.jpg   Nejvíc mě na knize totiž bavilo sledovat vývoj jednotlivých postav. Dílčí osudy čtyř podezřelých, do kterých zasahovalo probíhající vyšetřování, odhalená tajemství, senzacechtiví spolužáci i krvežíznivá média, jež na nich nenechají nit suchou, byly tím nejzajímavějším na celém příběhu. Nikdo není takový, jaký se na první pohled zdá. U této knihy tedy platí, že cesta je důležitější než cíl. Samotné rozuzlení už bylo celkem očekávané, přesto si alespoň na konci můžeme užít trochu té akce.

   Ke stylu vyprávění mám jen jednu drobnou připomínku, ale ta se týká hodně knih psaných v první osobě, kde se střídá více pohledů – i když jednotlivé úseky nejsou moc dlouhé a jsou vždy nadepsané jménem vypravěče, občas jsem se v tom trochu ztrácela. Přišlo mi totiž, že styl vyprávění byl u všech postav stejný, takže čtenář plynule přejde z jednoho pohledu do druhého. Autorka se možná mohla víc snažit přizpůsobit vyprávění charakteru dané postavy, ale to už je spíš takový detail.

   Už při čtení mě napadlo, že kniha přímo volá po natočení seriálu, a tak není divu, že se na seriálu prý již pracuje. Uvidíme, zda opravdu vznikne a bude dalším nástupcem Pretty Little Liars nebo Riverdale... Knižní předloha potenciál rozhodně má. Pokud vás podobné středoškolské příběhy plné lží, intrik a tajemství přitahují, neměli byste ani tento vynechat.

Celkové hodnocení: 75 %

Za recenzní výtisk mnohokrát děkuji nakladatelství Yoli.

4 komentáře :

  1. Naprosto souhlasím. Kniha mě bavila ale (SPOILER POKUD KNIHU NĚKDO NEČETL) bylo mi jasné právě díky pohledům z první osoby, že ti podezřelí v tom nepojedou pořádně, jasně, postavy by mohly "lhát", ale vzhledem k myšlenkám, které tam byly to bylo nepravděpodobné, být to psané z třetí osoby, bylo by to mnohem napínavější. Přesto mě ale kniha bavila a jak říkáš, byl by to super seriál. Cítila jsem z toho celou dobu tak torchu ty PLL, to že se na seriálu pracuje vůbec nevím :-O Takže děkuji za informaci, to by bylo super! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za komentář! :) Zatím to vypadá, že jsou jen koupená práva, takže ještě asi není úplně jisté, že se opravdu začne točit, ale snad to vyjde: http://www.imdb.com/news/ni61507503/ ;)

      Vymazat
  2. Bohužel jsem knihu nestihla. Zatím. Nechci ji totiž vynechat. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Stále ji mám v pořadí, těším se na ni už hodně dlouho, doufám, že už se do ní brzy pustím.

    OdpovědětVymazat