Recenze: Gemina

Originální název: Gemina
 Autoři: Amie Kaufman, Jay Kristoff
 Přeložil: Richard Podaný
 Rok vydání: 2017 (v orig. 2016)
 Žánr: sci-fi, thriller
29236299

Ačkoliv první díl Illuminae skončil celkem uzavřeně, na pokračování série s názvem Gemina jsem byla hodně zvědavá. Podle ohlasů to totiž měla být ještě větší jízda a už na první pohled to je ještě o něco tlustší bichle než předchozí díl. Jak jsem si s tímto menším monstrem plného dokumentů poradila? A co na něj nakonec říkám?

https://1.bp.blogspot.com/-UbdB_iwPcQk/WBX8PykUqpI/AAAAAAAAB7Y/QzPxfxMvV5ES4sEoL20BP5UaIdOX1XzygCPcB/s200/d4172ab3-7106-4bac-be23-9b0aaefa29fc.jpg   Najít dost pohodlnou pozici na čtení byl někdy docela oříšek, kniha sice naštěstí není těžká, ale zato je dost objemná. Přesto jsem při čtení často zapomínala na čas a knihu dočítala ve čtvrt na tři v noci, protože jsem se vůbec nemohla odtrhnout. Vesmírný příběh mě zcela pohltil.

Znáte ty knihy, co se celou dobu táhnou a pak v samotném závěru přijde naprosto dechberoucích 50 stránek, které musíte přečíst v kuse? Gemina taková není. Úvod, který vás vtáhne do děje, totiž trvá zhruba jen 100 stran a ta zbylá dechberoucí část, ve které hlavní hrdinové bojují na každé stránce o holý život, je celých 550 stránek. Ano, je to vážně pořádná jízda.

Gemina sice příběhem navazuje na předchozí díl a je napsaná i stejným stylem, ale setkáváme se tu s novým prostředím a postavami, takže ani tolik nevadí, když už si první díl nepamatujete úplně do detailů. Stejně jako v Illuminae nechybí řada nečekaných zvratů, které vám pěkně zamotají hlavu a vše přetočí naruby. Ke konci už jsem z toho všeho měla hlavu jak pátrací balón. Autoři opět nepromarnili žádnou chvíli, kdy mohli děj maximálně zdramatizovat, aby čtenář napětím ani nedýchal. Milovníci akčních scén si tu rozhodně přijdou na své.

Trochu mi však vadilo, že Gemina nápadně kopíruje strukturu Illuminae. Sice nelze říct, že by druhý díl nebyl originální, autoři přišli se spoustou nových nápadů, ale základní schéma je dost podobné. Opět tu máme dva velmi mladé hrdiny, dívku a chlapce. Samozřejmě nesmí chybět ani milostná zápletka, která mi v tomto díle přišla zbytečně vynucená a moc mi neseděla. Fungovalo by to i bez toho, jen s menší dávkou melodramatu. A i v dalších bodech příběhu lze najít paralely mezi oběma díly.

Je zkrátka škoda, že se autoři snaží za každou cenu zapadnout do škatulky "young adult" a splnit všechna s tím spojená klišé. Myslím, že i bez romance a třeba s dospělejšími hrdiny by příběh měl úspěch a působil možná o něco realističtěji (ano, vím, že se bavíme o sci-fi, ale i tak). Sama proti YA žánru nic nemám, ale přijde mi, že tato série by měla potenciál zaujmout i starší čtenáře, kdyby byla pojatá jinak.

Přesto musím uznat, že se jedná o nejnapínavější knihu, kterou jsem za poslední dobu četla. Už dlouho mě žádná kniha nepřinutila číst dlouho do noci. Koho bavil první díl, toho ani pokračování této vesmírné série nezklame. A odpověď na závěrečnou otázku druhého dílu nám snad přinese příští rok třetí díl Obsidio.

Celkové hodnocení: 85 %

Za recenzní výtisk mnohokrát děkuji nakladatelství CooBoo.

→ Recenze na Illuminae