Recenze: Dám ti slunce

Autorka: Jandy Nelson
 Nakladatelství: CooBoo
 Přeložila: Veronika Volhejnová
 Rok vydání: 2016 (v orig. 2014)
 Žánr: young adult
23573418

Jandy Nelson nejspíš ráda pozoruje oblohu, protože po jejím románu Nebe je všude přichází Dám ti slunce. A i tentokrát se zaměřuje na vztah mezi sourozenci, v tomto případě jsou hlavními hrdiny dokonce dvojčata Noah a Jude. Tím ale podobnost končí. Je to sice opět příběh, který vás chytne za srdce, ale tento se ve vás nebude snažit probudit soucit a smutek, nebude vám hrát na city. Kdepak, je to příběh plný naděje a druhých šancí...

https://pbs.twimg.com/profile_images/597617139617431552/exC8C6TC.jpg   Příběh je vyprávěn celkem netradičním způsobem – střídá se pohled Noaha a Jude, ale jejich kapitoly na sebe časově nenavazují. Noah začíná vyprávět svůj příběh jako třináctiletý, Jude až o tři roky později. Navíc jsou kapitoly nezvykle dlouhé. Pokud stejně jako já vždy musíte dočíst celou kapitolu, než knihu odložíte, pak se připravte na to, že až vás při čtení této knihy někdo vyruší a vy mu odpovíte obligátní "počkej, jen dočtu kapitolu", může to trvat klidně ještě hodinu nebo i dvě. Naštěstí je kniha dostatečně čtivá, takže tu kapitolu nakonec opravdu dočtete celou.

Možná by vás konečně zajímalo, o čem ta kniha vlastně je. Svým dějem však ve skutečnosti až tak moc nevybočuje z řady young adult románů – řeší se tu rodinné vztahy, láska, dospívání, hledání sama sebe... Tajemství a zrady, které dokážou rozdělit i do té doby nerozlučná dvojčata. Zamotaný, a přesto vcelku obyčejný příběh.

Co jí ale dodává na jedinečnosti, je autorčin velmi osobitý styl psaní, který mě zaujal už při čtení její předchozí knihy, ale tady je ještě výraznější. Dám ti slunce je plné metafor, fantazie a barev, které v této knize hrají o to větší roli, že je částečně zasazena do světa výtvarného umění. A z každé stránky je cítit, jak autorka umění miluje, jak ho vnímá všude kolem sebe.

https://thatgirlandherbooks.files.wordpress.com/2015/10/ill-give-you-the-sun-quote.jpg   Když něco popisuje, je to, jako kdyby nepsala román, ale malovala obraz. Úplně na mě při čtení tu tvořivost přenesla a já měla vážně chuť začít jen tak něco kreslit nebo malovat. Přenášet své emoce na papír stejně, jako to dělal Noah, který si neustálé představoval obrazy, viděl svět očima umělce. Ne nadarmo má kniha na své obálce tolik barev.

Oceňuji i to, že ačkoliv příběh je docela dramatický, nepůsobí přehnaně srdceryvně a nechybí v něm ani humor. Ten mám zase pro změnu spojený spíše s kapitolami psaných z pohledu Jude, její neuvěřitelná pověrčivost, hypochondrie, rozhovory s duchy a mnohdy vtipné a trefné komentáře mě hodně bavily. Oba hlavní hrdinové byli dost zajímaví.

Dlouhé kapitoly z jednoho pohledu však měly za následek to, že jsem při čtení měla pocit, jako kdybych četla dvě různé knihy, dva různé příběhy. Samozřejmě, že se mezi oběma pohledy, i když mezi nimi byl časový rozestup, našly souvislosti a vzájemně se doplňovaly, ale každý v tom svém příběhu řešil své aktuální trable, takže každý ten pohled byl úplně jiný nejen svým vypravěčem, ale i obsahem. V závěru se sice oba příběhy "spojily", mám ale pocit, že to bylo až trochu násilné, jak všechny dílky puzzle tak dokonale zapadly do sebe.

Dám ti slunce je kniha, která možná čtenáře o něco víc zaujme tím, jak dobře je napsaná, než samotným dějem, ke kterému já osobně mám pár připomínek, ale to nevadí. Jandy Nelson předčila svůj debut, který byl již sám o sobě dost úspěšný a povedený, a to se ne každému podaří. Mistrně vykreslila hlavní i všechny vedlejší postavy, mnohé z nich jsem si dokázala skutečně oblíbit. Nebylo to sice perfektní čtení, ale přesto velice dobré.

Celkové hodnocení: 80 %

Za recenzní e-knihu mnohokrát děkuji nakladatelství CooBoo