Recenze: Nejdelší den Adama T.

Autor: Patrick Ness
 Nakladatelství: Slovart v edici #BOOKLAB
 Přeložila: Hana Březáková
 Rok vydání: 2018 (v orig. 2017)
 Žánr: young adult, fantasy
33640498

U některých knížek hned víte, že budou stát za to, a rozhodně to platí o knihách z pera Patricka Nesse. Jeho jméno na obálce je zárukou kvality a v rámci young adult žánru se jedná o jednoho z mála, který má na to oslovovat i přes mladé hlavní hrdiny svých knih starší čtenáře. Nejdelší den Adama T. není v žádném případě výjimkou, svědčí o tom fakt, že jsem autorovou nejnovější knihou proletěla neuvěřitelnou rychlostí, i když se zrovna nejedná o dějem "nabitý" román...

https://2.bp.blogspot.com/-sHfGBTiM11c/WpLfgeHAqVI/AAAAAAAACm4/Mixj96IJb08gSTwY65qyqLiQn4y6YEEVwCLcBGAs/s1600/patrick-ness.jpg   V knize sledujeme současně dvě vyprávění, která se obě odehrávají během jednoho jediného dne – ústřední příběh se týká hlavního hrdiny Adama Thorna a je proložen druhým příběhem o duchovi mrtvé dívky, která jde po stopách svého vraha. Tento druhý příběh s prvky fantasy je v knize graficky odlišen kurzivou a je mu naštěstí věnováno podstatně méně prostoru.

Vyprávění ducha mrtvé dívky mi totiž upřímně přišlo méně zajímavé, proto jsem ocenila, že tyto části byly zpravidla velmi krátké. Ačkoliv se na konci oba příběhy střetnou, skoro bych se obešla i bez toho, jen s příběhem Adama, kterému jsem stejně věnovala mnohem více pozornosti. Budu se tak věnovat především této vyprávěcí rovině.

Jak už jsem zmínila v úvodu, nejedná se o knihu plnou akce, napětí nebo velkých zvratů, přesto je svým způsobem strhující a jen těžko se odkládá. A to hlavně díky tomu, jak výborně je napsaná. Už dlouho jsem nečetla tak čtivou a přitom poměrně "klidnou" knihu, ve které děj prostě plyne svým tempem a čtenář se nenudí, i když ho nečekají žádné dechberoucí momenty ani šokující závěr. Celá kniha je postavena hlavně na dialozích a myšlenkových pochodech hlavního hrdiny.

https://1.bp.blogspot.com/-c3y-VhchVRk/WpLnzLaKpKI/AAAAAAAACnI/N52QMmYK8gMS5Tp4WSFKqBANXhh63fK6wCLcBGAs/s1600/IMG_3071e.jpg   Adam to jako gay v rodině evangelického faráře nemá vůbec jednoduché, a i když si ze všeho nejvíc přeje, aby ho jeho rodina akceptovala a milovala bez jakýchkoliv výhrad, občas o sobě pod jejich tlakem začíná sám pochybovat. Naštěstí má ve svém okolí dostatek lidí, kteří mu rodinu nahrazují a bezmezně ho podporují, v čele s jeho nejlepší kamarádkou Angelou, jíž se vždy může se vším svěřit.

I tak má vedle rodinných vztahů také dost starostí s těmi milostnými a pracovními a navíc ho čeká nejedno loučení. To vše během jednoho náročného, avšak jinak celkem běžného dne. Jak se s tím vším vypořádá?

Čtenář nemůže čekat, že se během jednoho jediného dne vyřeší všechny Adamovy problémy, některé otázky zůstanou po dočtení nadále otevřené, přesto i během této krátké doby ujde hlavní hrdina velký kus cesty a ledacos si uvědomí. Kniha ve mně zanechala příjemný pocit a po dočtení mi dokonce přišlo, že byla až moc krátká, protože se četla tak šíleně rychle. Klidně bych s knihou strávila i víc času, ale v nejlepším se má přestat.

Celkové hodnocení: 85 %

Za recenzní výtisk mnohokrát děkuji nakladatelství Slovart.