Recenze: Povídky podivných

Ilustroval: Andrew Davidson
 Nakladatelství: Jota
 Přeložila: Bronislava Grygová
 Rok vydání: 2017 (v orig. 2016)
 Žánr: fantasy
29358487

Pokud v knihkupectví náhodou zahlédnete Povídky podivných, nejspíš neodoláte a vezmete tuto krásku do ruky – takto nádherně graficky zpracovaná a bohatě ilustrovaná kniha se totiž jen tak nevidí. Ani já těmto povídkám neodolala, a to i přesto, že ještě nemám dočtenou celou původní autorovu trilogii Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti. Je však kniha tak výjimečná i uvnitř, nebo je zajímavá jen na pohled?

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhCFGfSGzQD1opDmeku56FaJW6csYWfvYNA4jai0fqS4kB_DsQh0Nf9qUvGdlWIPXX6nOKXubVWMtEheP5uIK9_K6xTB3b50xJsRGC3V3CyJbsaNl5GDJCw2uxfKriE-Kz6YLcAef38y78/s1600/Riggs_Ransom_Credit-Tahereh-Mafi-217x300.jpg   Kniha obsahuje celkem deset povídek ze světa podivných a časově dalece předchází původní trilogii. Jedná se o legendy z dávných dob, které se vypráví podivným dětem jako pohádky přinášející ponaučení. Není tedy vůbec nutné mít přečtené všechny tři díly trilogie a čtenář se ani nemusí bát, že by se v povídkách dozvěděl nějaké informace, které by mu poté pokazily čtení samotné trilogie.

Přesto se znalost prvního dílu nebo alespoň filmového zpracování hodí, aby se čtenář trochu lépe orientoval ve světě podivných a znal termíny jako třeba ymbryna nebo časová smyčka, s kterými se pracuje hlavně ve třetí povídce První ymbryna. Jinak ale povídky fungují i samostatně a lze je číst nezávisle na celé trilogii. Příznivci série by tedy naopak neměli očekávat pokračování v pravém slova smyslu, propojení je tu spíše jen okrajové a povídky sérii pouze doplňují.

Povídky jsou dostatečně různorodé a nápadité, aby čtenáře nezačaly nudit, navíc je většina z nich i poměrně dost krátkých, takže nejspíš každou z nich přečtete na jedno posezení. Žádná z povídek nebyla z mého pohledu nějak výrazně slabší než ty ostatní, ale snad vůbec nejvíc mě bavila první povídka Báječní kanibalové. Je to možná trochu škoda, že ta nejlepší povídka přišla hned zkraje, zbytek povídek byl sice také velmi dobrý, ale pak už mě zkrátka žádná nenadchla tolik jako ta úvodní, která byla opravdu výborná.

Myslím, že povídky by mohly zaujmout i mnohé z těch, koho třeba samotná trilogie zklamala, mně se sice trilogie po přečtení prvního dílu zatím líbí, ale tyto povídky jsem si upřímně užila ještě o kousek víc. Mám hodně ráda netradiční pohádkové příběhy a v mnohých z těchto povídek nechyběl ani humor, příběhy byly plné absurdních, vtipných a nečekaných zvratů, zejména již zmiňovaná první povídka. Také podivné, nadpřirozené schopnosti postav byly pokaždé jiné a nikdy nebylo předem úplně jasné, kam přesně se příběh bude ubírat.

Povídky podivných proto mohu doporučit všem, koho podobné sbírky baví. Je to milé čtení s kouzelnou atmosférou a za zmínku určitě stojí i celostránkové ilustrace ke každé povídce, které příběhy krásně dokreslují.

Celkové hodnocení: 90 %

Za recenzní výtisk mnohokrát děkuji nakladatelství Jota.

Více informací & ukázka: jota.cz/povidky-podivnych.