Recenze & srovnání s filmem: Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti

Nakladatelství: Jota
 Přeložila: Bronislava Grygová
 Rok (2.) vydání: 2016 (v orig. 2011)
 Žánr: fantasy
 Goodreads // Film: ČSFD
13603056

Ačkoliv uplynulo několik měsíců od vydání závěrečného dílu této trilogie, o Sirotčinci slečny Peregrinové pro podivné děti se teď zase hodně mluví. A to hlavně díky filmu, který vstoupil do kin koncem září a režíroval ho slavný Tim Burton. A protože jsem v září měla možnost zúčastnit se české předpremiéry a zároveň se mi konečně dostala do rukou kniha, kterou jsem si chtěla už dlouho přečíst, rozhodla jsem se o své dojmy z knižní předlohy i z jejího filmového zpracování podělit v jednom článku.

https://d.gr-assets.com/authors/1475462673p8/3046613.jpg   Hlavním hrdinou příběhu je šestnáctiletý Jacob, který od svého dědečka již odmalička slýchával příběhy o podivných dětech a tajemném sirotčinci slečny Peregrinové, kde sám dědeček za války chvíli žil. Jacob příběhům o dětech s nadpřirozenými schopnostmi věřil, dokud byl ještě malý, ale teď už je pokládá jen za pohádky.

Když ale jeho dědeček za záhadných a děsivých okolností zemře a zanechá mu velmi zmatená poslední slova, musí Jacob zjistit pravdu o tom, co před ním dědeček dlouhá léta skrýval. Vydává se proto na malý ostrov poblíž Walesu, aby našel onen sirotčinec a dozvěděl se o svém dědečkovi víc. Na místě však zjišťuje, že všechny ty neuvěřitelné dědečkovy příběhy možná nebyly pouze vymyšlenými báchorkami...

Již od prvních kapitol se kniha velice dobře čte, stále si udržuje napětí a nenudí, i když to není žádný akční příběh, pokud tedy pomineme dramatický závěr. Ale právě to mě na knize bavilo, všechna tajemství se odkrývala časem a příběh působil až trochu pohádkově, jak Jacob postupně objevoval úplně nový svět plný neobyčejných věcí, které si do té doby ani neuměl představit.

https://data.bux.cz/preview/019/857/0198579/largec.jpg   Ano, místy a hlavně pak v závěru je to spíš temnější až lehce hororová pohádka, ale přesto mi kniha připomněla takové ty dobrodružné, lehce strašidelné fantasy příběhy s dětskými hrdiny, které jsem sledovala či četla, když jsem byla mladší. To je možná ten důvod, proč jsou na knihu tak rozporuplné názory – není to klasický fantasy román. Není tam ani dopodrobna vysvětleno, jak tento svět přesně vznikl, je tam sice párkrát něco zmíněno, ale přece jen zbývá dost nezodpovězených otázek o fungování tohoto systému.

Pokud však celý svět přijmete tak, jak je, a nebudete v tom hledat víc, čeká vás opravdu poutavý a originální příběh, u kterého nemáte pocit, že už jste něco podobného četli tisíckrát. Ten příběh je totiž vážně hodně podivný. Může se zdát, že je určen pro mladší čtenáře, právě díky té pohádkovosti a dětským protagonistům, ale myslím, že je příběh dostatečně neobvyklý a nápaditý na to, aby zaujal i dospělé. Nejspíš to není čtení pro každého, ale mě tento zvláštní příběh plný nadpřirozena v každém případě oslovil, asi i proto, že tam svou velkou roli hraje cestování časem, které mám ve fantasy románech moc ráda.

Za zmínku rozhodně stojí nádherné grafické zpracování celé knihy. Už jen při zběžném prolistování si určitě všimnete, že zvláštní atmosféru příběhu dokreslují fotografie. V knize jich najdete přes čtyřicet a jsou to všechno autentické staré fotografie, jak se můžete dočíst na konci knihy. V brožovaném filmovém vydání se uvnitř navíc nachází několikastránková příloha s barevnými obrázky ze samotného filmu.

A to už se dostáváme ke srovnání s filmovým zpracováním, které má minimálně stejně rozporuplné ohlasy jako kniha. Ačkoliv "nečtenáři" ho často hodnotí vysoko, většina lidí, co četla knihu, spokojená není. Mě však filmové zpracování překvapilo, a i když se hlavně v závěrečné části s knižní předlohou naprosto rozchází, nakonec mě dokázaly zaujmout obě verze příběhu, ta knižní Riggsova i ta filmová Burtonova.

Oba příběhy vychází ze stejného bodu, ale už v momentě, kdy se ocitneme v sirotčinci, tu jsou rozdíly. Nejen že věk a schopnosti jednotlivých dětí jsou různě pomíchané, ale velký posun tu zaznamenala především postava slečny Peregrinové. Ve filmu je výrazně mladší než v knize a nehraje tu tak pasivní roli, řekla bych, že byla ve filmu mnohem víc vidět. Tato změna mi přišla možná důležitější než to, že filmaři prohodili schopnosti Emmy a Olivie, protože knižní slečna Peregrinová je spíš taková starší přísná dáma, zato atraktivní a usměvavá Eva Green vytváří zcela odlišnou postavu.

Je pravda, že film celkově vychází z knihy jen tak napůl, ze začátku jsou sice mezi příběhy spíše kosmetické rozdíly, ale později se film začíná ubírat jiným směrem, což může skalní fanoušky knižní předlohy dost rozhodit. I tak ale byla radost se na film dívat, příběh mě dokázal pohltit a mně ani nepřišlo, že trvá dvě hodiny. Bylo to jiné než kniha, ale přesto moc dobré. Ale chápu, že to může někoho zklamat, do věrné adaptace knižní předlohy to má hodně daleko. Příznivci filmů Tima Burtona si však přesto přijdou na své.

Upřímně ani nedokážu říct, co jsem si užila víc. Kniha byla sice lepší po příběhové stránce, ale film na mě také dokázal zapůsobit a navíc v něm nechyběl humor, který podle mě v knize nebyl až tak výrazný. K tomu je film hodně povedený po vizuální stránce, je to krásná podívaná. Zkrátka obojí má něco do sebe, proto za sebe doporučuji knížku i film, jen buďte připraveni na to, že film pak v druhé polovině vypráví poněkud odlišný příběh.

Celkové hodnocení: 85 %

Za recenzní výtisk mnohokrát děkuji nakladatelství Jota. Knihu zakoupíte zde.