Recenze: Illuminae

Originální název: Illuminae
 Autoři: Amie Kaufman, Jay Kristoff
 Přeložil: Richard Podaný
 Rok vydání: 2016 (v orig. 2015)
 Žánr: sci-fi, thriller
23395680

Illuminae je dost pozoruhodná kniha, a to v mnoha ohledech. Na první pohled mi přišla docela objemná – 600 stran je už relativně dost. Ale již při prolistování jsem si všimla, že ve skutečnosti v knize tolik textu není, zato vyniká originálním grafickým zpracováním. Příběh není napsaný klasicky formou vyprávění, ale tvoří ho soubor různých dokumentů. Illuminae je totiž jedna velká složka dochovaných materiálů, které společně vypráví jeden příběh. Najdeme tu e-maily, chaty, přepisy audionahrávek, schémata, popisy videonahrávek a další přílohy.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEitADieaMwWGUlWZlZYcAbufKMEYGuaz7PALO31nYeipdsmnRWU8MowNogYPdSNcNlX8Wkb1Nc731mGRqD10mrIIzAWNAjq3ytyhsIq_wrG9yDlssypQ6aQ11nHaiTj8p3gjxScoVGOn_4/s1600/d4172ab3-7106-4bac-be23-9b0aaefa29fc.jpg   A o čem že vlastně kniha s tajuplným názvem Illuminae je? Nechci zacházet do detailů a složitě vám tu nastiňovat děj, proto vám prozradím jen to, že se jedná o sci-fi příběh odehrávající se v roce 2575 na dvou vesmírných lodích. Pokud tedy máte rádi příběhy odehrávající se ve vesmíru a zároveň vás láka i tematika umělé inteligence, biologických zbraní či obecně technologie spojené s vesmírnou lodí, tak si v této knize rozhodně přijdete na své. Řekla bych, že je to jedna z mála sci-fi knih žánru young adult, která nespadá pod dystopie, a také jedna z mála, která i přes milostnou zápletku není moc holčičí, a proto by se mohla zalíbit i klukům.

Kniha má totiž hned dva autory, muže a ženu, a také dva hlavní hrdiny, Kady a Ezru. Myslím, že ty dva rozdílné pohledy jsou na knize celkem znát. Na jednu stranu tu je již zmiňovaná milostná zápletka, která však nestojí v popředí a kterou ocení asi právě spíš dívky, na druhou stranu se tu občas např. v konverzacích Ezry objevuje typicky "klučičí humor" a i vzhledem k celkové tematice mi přišlo, že je v tomto ohledu kniha taková neutrální, což se u většiny YA románů, cílených spíše na čtenářky než čtenáře, říct nedá.

https://images.gr-assets.com/books/1469408557l/29236299.jpg   Grafické zpracování je jednoznačně nedílnou součástí tohoto románu, autoři si tu hodně hráli s typografií a také s pravopisem. Všechny chaty i další dokumenty v knize jsou psány tak, aby působily autenticky, tedy dost často nespisovně a s vulgarismy, které jsou však v celé knize vždy začerněné, ale můžete si je samozřejmě při čtení lehce domyslet. To vše dodává knize něco navíc oproti jiným podobným románům.

Se stylem, jakým je kniha napsaná, ale souvisí i jeden problém, který se alespoň u mě vyskytl. Ačkoliv mě kniha bavila a při čtení jsem si naplno užívala její grafické zpracování, celé to na mě působilo trochu neosobně a chladně. Kady a Ezra byly jediné postavy, ke kterým jsem si jako čtenář mohla vybudovat nějaký vztah, ani to však nestačilo, abych se do příběhu mohla zcela ponořit a prožívat ho. Je těžké to kritizovat, protože se mi ten nápad sestavit příběh z nejrůznějších dokumentů opravdu líbí a považuji ho za velké zpestření příběhu, ale přesto bych to možná proložila i klasickým vyprávěním, se kterým bych se mohla jako čtenář více sžít. Takto jsem příběh sledovala s určitým nadhledem, skoro bez emocí, i když to bylo napínavé.

Hodnocení je ale i tak vysoké, knihu jsem měla přečtenou během chvilky a ve svém žánru určitě patří k těm nejlepším, co jsem četla. Illuminae má i pokračování s názvem Gemina, ale nemusíte se bát žádného otevřeného konce, na závěr si sice autoři ponechali prostor pro další dva díly, příběh prvního dílu je však poměrně uzavřený. Nic vám proto nebrání se pustit do tohoto jedinečného vesmírného dobrodružství.

Celkové hodnocení: 86 %

Za recenzní výtisk mnohokrát děkuji nakladatelství CooBoo

Vychází 7. listopadu 2016. (http://www.cooboo.cz/kniha/illuminae)