Recenze: Dům na Baker Street

Autorka: Michelle Birkby
 Nakladatelství: Grada – Cosmopolis
 Přeložila: Kateřina Elisová
 Rok vydání: 2016 (v orig. 2016)
 Žánr: detektivní
28472044

Každý zná příběhy o Sherlocku Holmesovi, ať už ty původní z pera Arthura Conana Doyla, nebo ty novější napsané jeho následovateli. Co když ale Sherlock Holmes nebyl jediným detektivem na Baker Street číslo 221B? A co když paní Hudsonová není pouhou bytnou a hospodyní?

Michelle Birkby   Přesně tuto otázku si položila sama autorka knihy Dům na Baker Street, když již poněkolikáté četla příběhy Arthura Conana Doyla. A napadlo ji napsat vlastní knihu, dobrodružství, které má svůj počátek právě na Baker Street. Ale tentokrát to nebude Sherlock Holmes se svým věrným společníkem doktorem Watsonem, kdo bude případ vyšetřovat.

Bude se totiž jednat o případ paní Hudsonové a její nejlepší přítelkyně Mary Watsonové. Společně s nimi vás autorka zavede do nejtemnějších uliček viktoriánského Londýna, v době, která k ženám nebyla zrovna vlídná. Podaří se oběma dámám zapeklitý a nebezpečný případ vyřešit a hlavně ve zdraví přežít? A to bez mužů?

Stejně jako sama autorka i já obdivuji svět a postavy, které Arthur Conan Doyle ve svých románech a povídkách o Sherlocku Holmesovi vytvořil, proto jsem byla nadšená, když jsem tuto knihu náhodou objevila. Různých variací na Doylovy příběhy sice existuje celá řada, ale přesto se mi zalíbil autorčin nápad, odsunout slavného detektiva tak trochu do pozadí a do středu příběhu postavit místo něho paní Hudsonovou, postavu, kterou si většina čtenářů spíš představí, jak nese tác s konvicí čaje, než jak je na stopě prohnanému zločinci.

32716025   Přitom je to právě paní Hudsonová, která žije pod jednou střechou s panem Holmesem, zná jeho zvyky a nálady, přivádí k němu nejrůznější návštěvy a vyslechne nejeden zajímavý rozhovor. Jako vypravěčka příběhu se tak má se čtenáři rozhodně o co podělit a možná si díky autorce začnete této postavy více všímat i v původních příbězích. Já si ji v každém případě hodně oblíbila.

Na knize jsem si nejvíc užívala tu atmosféru, bylo znát, že autorka má hodně načteno nejen z děl Doyla, ale také o viktoriánské době, a že si užívá psaní o všech těch postavách. Povedlo se jí převzít všechny známé postavy, stavět je do nových rolí a při tom zachovat jejich původní charakter. Trochu jsem se obávala, jestli příběh nebude působit zvláštně, ale postavy se chovaly přirozeně.

Ačkoliv by se možná mohlo zdát, že napsat příběh, který vychází z děl jiného autora, musí být jednodušší než vytvářet vlastní postavy a prostředí, myslím, že je to zároveň dost omezující, představuje to totiž určitý závazek. Autorka se toho však podle mě zhostila se ctí. K dokonalosti knize chybělo jen trochu víc napětí. Samotný případ byl sice dobře promyšlený a nápaditý, ale něco málo tomu scházelo, aby to bylo opravdu strhující čtení.

Kniha se však četla velmi příjemně a všichni příznivci Sherlocka Holmese si v ní určitě přijdou na své. A protože se sama považuji za velkého příznivce Sherlocka Holmese, jsem už moc zvědavá na další autorčinu detektivku z této volné řady. Třeba se jí povede tento román ještě překonat.

Celkové hodnocení: 82 %

Za recenzní výtisk mnohokrát děkuji nakladatelství Cosmopolis (Grada Publishing)

Knihu lze objednat na stránkách nakladatelství zde.