Recenze: Jiskra v popelu

Autorka: Sabaa Tahir
 Nakladatelství: Host
 Přeložila: Petra Johana Poncarová
 Rok vydání: 2016 (v orig. 2015)
 Žánr: fantasy
20560137

Jiskra v popelu se po svém vydání dočkala opravdu silné propagace, takže se nejspíš nenajde moc čtenářů fantasy či young adult, kteří by se s touto knihou ještě nesetkali. Stala se čtenářským hitem posledních měsíců, a protože jsem na ni slyšela jen samou chválu, probudila i mou zvědavost. Chtěla jsem zjistit, zda je to opravdu tak výjimečný fantasy román, nebo zda není náhodou trochu přeceňovaný...

https://d2arxad8u2l0g7.cloudfront.net/authors/1390501945p8/7770873.jpg   Kniha je rozdělena na tři části a skládá se z velkého množství relativně kratších kapitol, ve kterých se pravidelně střídají dva vypravěči. Máme tu totiž hned dva hlavní hrdiny – Laiu a Eliase. Jejich dějové linie se sice v průběhu knihy několikrát protnou a v závěru téměř splynou, ale zejména v první části sledujeme dva odlišné příběhy. Každý z nich totiž žije úplně jiný život.

Román je zasazen do světa, kde je národ Učenců utlačován Válečníky. Laia je učenecká dívka, která při nájezdu Válečníků přijde o svůj domov a rodinu. Přežil jen její bratr, který však byl odveden Maskou, válečnickým bojovníkem vycvičeným na vojenské akademii Šerosráz. Laia se svého bratra snaží za každou cenu najít a zachránit ho. Zato Elias je sám jedním ze studentů Šerosrázu a brzy se má stát Maskou. Měl by být naprosto oddaný Impériu, on se však chystá dezertovat. Nechce žít jako Maska, bojovat a zabíjet. Jeho plány mu ale nevyjdou zrovna podle představ.

Musím říct, že právě střídání vypravěčů mě ohromně bavilo. Je pravda, že mi ze začátku přišly zajímavější kapitoly z pohledu Eliase než Laiy, ale časem se to srovnalo. Autorka se snažila každou kapitolu zakončit nějakým vypjatým momentem, čtenář tak musel číst stále dál a dál a stránky pak ubíhaly neskutečnou rychlostí. Kniha mě bavila od začátku až do konce, příběh se stále posouval vpřed a právě i díky tomu, že sledujeme osudy dvou hlavních hrdinů, to nikdy nezačalo být nudné. Vůbec mi nepřijde, že kniha má v tištěné verzi něco přes 450 stran, tak moc čtivé to bylo.

https://d2arxad8u2l0g7.cloudfront.net/books/1463675717l/25558608.jpg   Přesto budu chvíli i lehce kritická. Poté, co tuto knihu tolik lidí vychválilo až do nebes, jsem samozřejmě očekávala, že se bude jednat o něco mimořádného. Čekala jsem originální příběh, fantasy román, který bude něčím osobitý a výjimečný. Tady se ale má očekávání zcela nenaplnila. Ačkoliv byla kniha velmi dobře zpracovaná a napsaná, marně jsem v ní hledala nějaký prvek, který by ji odlišil od ostatních podobných knih. Za vůbec největší klad celého románu považuji ono pravidelné střídání pohledů, ale ani jeden z hrdinů vlastně nebyl ničím zvláštní. Eliasova dějová linie mi místy mírně připomínala Píseň krve, asi hlavně tím výcvikem na vojenské akademii. Laia zas pro mě byla taková docela typická young adult hrdinka.

Zkrátka jsem během čtení nezaznamenala skoro žádný moment, kdy by mi autorka vyrazila dech něčím nečekaným, zajímavým, nevšedním, kdy bych obdivovala nějaký nový nápad, něco, s čím jsem se v obdobných příbězích ještě nesetkala. Abych teda knize nekřivdila, možná to pouštní prostředí bylo celkem neobvyklé. Ale třeba ten podivný a náhlý milostný n-úhelník si mohla autorka odpustit. Jinak ale byla kniha vážně hodně dobrá a čtení jsem si moc užila, jen pro mě byla zároveň velice lehce stravitelná, po dočtení jsem o příběhu nemusela moc dlouho přemýšlet a ani se nedostavil žádný "wow pocit", žádné emoce.

Jednu výtku bych navíc měla přímo k elektronické verzi, v e-knize totiž chybí mapa říše i plán Šerosrázu, což je podle mě velká škoda. Knihy od nakladatelství Host mám jinak ráda a líbí se mi, jak jsou zpracované, ale stejný problém už jsem měla třeba s e-knihou Kostičas, kde jsem oproti tištěné verzi také postrádala mimo jiné mapu.

Jiskru v popelu mohu doporučit všem, kdo hledají čtivý, dobrodružný, místy i dost drsný fantasy román. Pokud v něm najdete i něco navíc, budete nejspíš stejně nadšeni jako většina čtenářů. U mě sice ta pomyslná jiskra zatím nepřeskočila, přesto knihu ohodnotím čtyřmi hvězdičkami, protože ve svém žánru se rozhodně jedná o nadprůměrný titul. A je tu pořád šance, že si mě druhý díl A Torch Against the Night získá ještě o něco víc.

Celkové hodnocení: 80 %

Za recenzní e-knihu mnohokrát děkuji internetovému knihkupectví KNIHCENTRUM.cz.

E-knihu Jiskra v popelu si můžete zakoupit zde.