úterý 17. května 2016

Recenze: Bez šance

28798182
 Český název: Bez šance
 Originální název: Unwind
 Autor: Neal Shusterman
 Nakladatelství: Knižní klub
 Přeložil: Petr Kotrle
 Rok vydání: 2016 (v orig. 2007)                     
 Žánr: dystopie
 Goodreads
https://d.gr-assets.com/books/1297677706l/764347.jpg                         

   „Stejně by ze mě nikdy nic pořádného nebylo, ale takto mám statisticky lepší šanci, že nějaká moje část někde ve světě dosáhne velikosti. Raději budu částečně důležitý než úplně k ničemu.“

   Dystopie Bez šance byla po svém vydání vidět všude, ale možná se ptáte, čím se tak liší od všech těch ostatních dystopických příběhu, které u nás za poslední dobu vyšly. V anotaci se dočteme o dětech, které se nechtějí podřídit danému systému, ale nebylo podobných příběhů o stíhaných mladistvých na útěku před zákonem už dost? Možná ano, je však pravdou, že hlavní téma této dystopie je mimořádně znepokojující...

http://d28hgpri8am2if.cloudfront.net/author_images/10429/neal-shusterman-1531698.jpg   Román je rozdělen na několik částí a hned v té první se postupně seznámíme se třemi hlavními hrdiny tohoto příběhu, jejichž cesty se nečekaně střetnou. Každý z nich pochází z jiných poměrů, přesto je nakonec z různých důvodů čeká stejný osud – rozpojení. Co to vlastně znamená? Jejich těla budou rozdělena na části, které se poté použijí při transplantacích.

   Podle zákona ale budou "žít" dál, jen v jiné podobě. Zní vám takový nápad absurdně? Když se však dočtete o skutečných případech obchodu s lidskými orgány, najednou vám to až tak vzdálené od reality nepřipadá. Navíc je kromě námětu, ze kterého chvílemi opravdu až mrazí, autorovou další zbraní způsob, jakým čtenářům svůj příběh podává.

   Čtení tohoto románu totiž připomíná sledování filmu. Střídají se tu jednotlivé scény a každá z nich je zaměřena na jinou postavu nebo skupinu postav. V určitých fázích příběhu tak čtenář sleduje více dějových linií najednou, ví víc než jednotliví hrdinové a může si některé dílky poskládat dříve než oni. To ale nic nemění na tom, že vývoj příběhu je celkem nepředvídatelný, dočkáte se mnoha překvapivých momentů, kdy vás autor jednoduše šokuje něčím naprosto nečekaným.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgzKy4pGNngoRgXjOsYY98ahfR_BRYJ7L-UOiPQu1qKtKMkz_10vFwf-Y30czR5Dyg_Z4LN2W-ODqRFXL_0RVvjrxUN1z9ltAS7hHxrXgGAp-74g5lgikZdFOQcRjB5qaUK76vgKgsGLV4/s1600/13063379_1114023651991886_190576560171823038_o.jpg   Již od samého začátku je kniha velmi dramatická a čtivá, navíc není příliš objemná, takže pravděpodobně nezůstane u nikoho rozečtená dlouho. Kromě krátkého shrnutí "Zákona života" v úvodu knihy tu není žádná kapitola, která by sloužila k uvedení čtenáře do tohoto světa. Většinu informací o tom, jak všechno v tomto systému funguje, se dozvídáme až za pochodu přímo v dané situaci. I to dodává románu na dramatičnosti, příběh má stále spád a nikdy vás nezačne nudit nějakou zdlouhavou pasáží.

   Přesto však musím přiznat, že mi nějaký podrobnější popis v románu chyběl. Po dočtení jsem měla pocit, že celá kniha utekla příliš rychle a mohla jít ještě o něco více do hloubky. Na druhou stranu se jedná o sérii, takže je možné, že si autor ještě něco schovává pro další díly. I tak ale v knize mohlo být lépe vysvětleno celé historické pozadí, které k této situaci vedlo. Zatím to bylo v příběhu jen lehce nakousnuto.

   Také mi nebyla úplně jasná motivace, která vede rodiče k tomu, že se rozhodnou své dítě nechat mezi 13. a 18. rokem života rozpojit. Chápu případy, kdy o tom rozhodne stát nebo za to může náboženství, ale myslím, že až na výjimečné případy by většina rodičů k tomuto kroku nepřistoupila. Autor možnost rozpojení pojal jako "náhradu" za potrat, který je v tomto systému zakázaný, ale přece jen v tom je z pohledu rodičů velký rozdíl. Třeba je však právě to záměrem autora – aby se čtenář nad příběhem zamyslel a kladl si přesně tyto otázky o právu na život.

   Doufám, že u nás pokračování vyjde, tato dystopie má rozhodně potenciál, který by mohl být ještě více rozpracován v dalších dílech. I jako samostatná kniha má však román Bez šance co nabídnout, je to neuvěřitelně čtivé, nápadité a místy vám z tohoto příběhu bude vážně hodně úzko. Jen si to představte – někdo rozhodne, že váš život bude dávat větší smysl, když vás rozdělí na "náhradní díly". Takový příběh nenechá asi nikoho úplně chladným.

Celkové hodnocení: 88 %

Za recenzní výtisk mnohokrát děkuji internetovému knihkupectví Martinus.cz. Knihu zakoupíte zde.

4 komentáře :

  1. Tahle knížka mě zaujala hned, jak jsem ji viděla. Bohužel jsem se k ní ještě nedostala, ale moc se těším, až se mi dostane pod ruku. :D
    http://rabela-juvika.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  2. Knížku znám a už delší dobu uvažuji nad tím, že si ji přečtu. Setkala jsme se s hodně kladnými názory, naposledy pak s jedním negativním, tak jsme zaváhala, ale jak tak čtu tuhle recenzi, nejspíš po ní nakonec přece jenom sáhnu :)

    Lory Humble

    OdpovědětVymazat
  3. Moc pěkná recenze :) Já jsem asi výjimka, ale na mě Bez šance až tolik nezapůsobilo, čekala jsem trochu víc :) Dojem z knihy byl dobrý, ale měla jsem velká očekávání :)

    OdpovědětVymazat
  4. Skvěle napsaná recenze:) Musím říct, že mě kniha opravdu moc zaujala!:)

    OdpovědětVymazat