Recenze: Kostičas

Autorka: Samantha Shannon
 Nakladatelství: Host
 Rok vydání: 2014 (v orig. 2013)
 Žánr: fantasy, dystopie
13636400
Anotace: Kniha začíná v roce 2059. Devatenáctiletá Paige Mahoneyová pracuje v londýnském kriminálním podsvětí.

Paige působí jako jakási „spojka“ či „posel“: díky svým jasnovidným schopnostem se dokáže vnořit do mysli jiného člověka. Žije v represivním režimu Scion, kde páchá velezradu už jen tím, že dýchá. Jednoho dne se její život navždy změní. Je přepadena, unesena a převezena do někdejšího Oxfordu, města, které už před dvěma sty lety zmizelo z map. Tam je Paige vydána na milost a nemilost Strážci, nejkrásnější, ale zároveň nejděsivější bytosti, jakou kdy potkala…

O knize Kostičas už jste pravděpodobně něco slyšeli... Román z pera velmi mladé britské spisovatelky Samanthy Shannon zaznamenal krátce po svém vydání takový úspěch, že byl již přeložen do bezmála třiceti jazyků a chystá se i filmové zpracování. Není tedy divu, že i já jsem se rozhodla si tento bestseller přečíst. Ke knize jsem však přistupovala obezřetně - četla jsem i pár méně nadšených ohlasů, a tak jsem nevěděla, co vlastně mám očekávat. Ale Kostičas mě nakonec opravdu dokázal nadchnout.

http://fiction-freak.com/wp-content/uploads/sites/8/2014/07/samantha-shannon-credit-mark-pringle_custom-78bfc5b942469aeb2307417773448941cdc12b0c-s6-c30.jpg   Hlavní hrdinkou příběhu, který se odehrává v roce 2059 ve Scionském Londýně, je devatenáctiletá Paige. Ta musí ve světě, kde jsou tzv. nepřirození pronásledováni, skrývat své jasnovidné schopnosti - je totiž krajinochodcem. Spolu s dalšími vidoucími, jak se také jinak říká jasnovidcům, je proto součástí zločinecké organizace, tzv. syndikátu, který působí v Londýně. Jednoho dne je však chycena. Nečeká ji ale vězení a poprava v Toweru, jak očekává - místo toho je společně s dalšími zadrženými vidoucími převezena do tzv. Prvního Šeolu, někdejšího Oxfordu, kde se její život pomalu obrátí naruby...

Možná to zní trochu složitě. Ani já jsem po přečtení anotace netušila, o čem kniha bude. Navíc jsem v mnoha recenzích četla, že zhruba první čtvrtina knihy je hodně zmatená. Trochu jsem se proto bála toho, že se ve čtení budu ztrácet. Naštěstí se to však nestalo. Je ale pravda, že v knize je použito relativně dost novotvarů a také slang.

http://img1.wikia.nocookie.net/__cb20130619211230/theboneseason/images/2/2b/No_safer_place.jpg   Proto vám doporučuji si hned na začátku přečíst celý slovníček výrazů, který najdete na konci knihy. I když v tu chvíli všem výrazům nebudete rozumět, když na ně poté později narazíte v textu, jejich význam se vám vybaví, a vy tak nemusíte stále listovat ve slovníčku a hledat tam každé nové slovo. Po přečtení slovníčku už jsem neměla problém se v příběhu orientovat, i když to někdy působilo složitě. Začátek mi nakonec nepřišel vůbec tak zmatený, jak jsem čekala.

Kostičas mě překvapivě chytl už od první kapitoly. Vážně mi sedl autorčin styl psaní, je to jedna z těch knih, které se čtou jako po másle. Příběh je dost čtivý a napínavý již od prvních stránek, brzy se v knize objeví i akce, při čtení jsem se tak vůbec nenudila. Autorka vymyslela poměrně složitý systém vidoucích, ale právě ta propracovanost mě na knize bavila. Bylo to zajímavé a originální, příběh měl spád a já si čtení užívala.

http://img1.wikia.nocookie.net/__cb20130619211230/theboneseason/images/5/50/Like_everyone_else.jpg   Ačkoliv jsem se dost setkávala s tím, že je kniha řazena mezi dystopie, já osobně bych ji jako klasickou dystopii rozhodně neoznačila. Odehrává se sice v budoucnosti a jsou tu určité dystopické prvky, ale jinak se jedná spíše o fantasy román. Navíc se to hodně blíží k duchařinám, které mám moc ráda. A možná bychom tu našli i něco ze steampunku - kniha pracuje s alternativní historií, např. příběh se sice odehrává ve Velké Británii, ale ta už od roku 1901 není monarchií; Oxford před dvěma sty lety přestal existovat apod.

Obdivuji, že autorka knihu napsala zhruba v mém věku, a jsem zvědavá, co si pro nás přichystá v dalších šesti dílech této série. Prvním dílem nasadila laťku opravdu vysoko. Už dlouho jsem se nesetkala s knihou, o které mohu vážně říct, že mě bavila stejně od prvních až do posledních stránek. Nebyla tu pro mě žádná výrazně slabší část, stále se v knize něco dělo. Kostičas mě svým příběhem dokázal při čtení zcela pohltit.

Ještě si však nechávám v hodnocení rezervu. I když mi kniha svým stylem hodně sedla a čtení mě moc bavilo, ještě tomu něco málo chybělo - kniha ve mně po dočtení nezanechala tak silné emoce jako třeba jiné podobné romány. Ale jinak Kostičas rozhodně patří k těm nejlepším knihám tohoto roku. Na pokračování jsem zvědavá.

Celkové hodnocení: 95 %

Za recenzní e-knihu mnohokrát děkuji internetovému obchodu Knihy.iDNES.cz