Recenze: Sběratel očí

Originální název: Der Augensammler
 Autor: Sebastian Fitzek
 Nakladatelství: Knižní klub
 Rok vydání: 2014 (v orig. 2010)
 Žánr: thriller, kriminální román
7789265
Anotace: V Berlíně dochází k opakovaným vraždám malých dětí. Pachatel napřed usmrtí matku a poté odvleče do úkrytu dítě, které posléze nechá zemřít. Předtím mu navíc odstraní levé oko. Tentokrát úchylný sériový vrah, který si vysloužil přezdívku Sběratel očí, unesl devítiletá dvojčata Leu a Tobiáše a vyšetřovatelům předhodil časové ultimatum, do kterého lze děti najít. V opačném případě jim hrozí smrt udušením v úkrytu, kde ve stanovenou dobu dojde vzduch. Důležitým vodítkem při pátrání se policii stávají vidiny minulosti slepé fyzioterapeutky, která tvrdí, že měla Sběratele očí ve své ordinaci…

Nevím, jak vy, ale já miluju detektivky, kriminálky i thrillery. I když se musím přiznat, že v knižní podobě jich nečtu tolik, kolik bych ráda. Ne vždy mi totiž kniha zařazená do tohoto žánru sedne. V dnešní době vychází tolik různých krimi- a psychothrillerů, že v tom ztrácím přehled. Mám trochu problém se v tom velkém množství titulů orientovat a vybrat si to pravé, co by se mi mohlo líbit.

Loni jsem se například těšila na Zmizelou. Nakonec nemůžu říct, že by se mi nelíbila, ten nápad byl skvělý, ale na můj vkus byla tato kniha až příliš zdlouhavá a neudržela mě v napětí po celou dobu čtení. Další věc, kterou moc nemusím, jsou hodně krvavé romány. Osobně nečtu thrillery proto, že bych se chtěla vyžívat v brutalitě pachatele. Chci prostě jen dobrou zápletku, která bude nepředvídatelná až do samotného konce. Thriller, který bude po celou dobu napínavý, plný zvratů a šokuje mě závěrem, ve kterém se dozvím, že pachatel je někdo, koho bych nikdy netipovala. A jsem proto opravdu nadšená z toho, že jsem po dlouhé době našla thriller podle mého gusta - Sběratele očí!
   Autora znám díky jeho románu Zaklínač duší, který jsem ale sama nečetla. Nevěděla jsem proto, co očekávat a zda se Sebastian Fitzek konečně trefí do mého vkusu. Sběratel očí však zaujme již při prvním prolistování - celá kniha je totiž číslovaná odzadu, a to se týká jak stránek, tak kapitol. Začíná epilogem na straně 385 a končí poděkováním na straně 1. Smysl tohoto číslování plně pochopíte až na konci knihy.

Musím říct, že mi to přišlo celkem originální, ještě jsem se s knihou, kde by se stránky i kapitoly do konce "odčítaly", nesetkala. Ale věřte, že jsem většinou byla do knihy tak moc začtená, že jsem čísla na stránkách vůbec nevnímala. Autor má opravdu super čtivý styl psaní a stále udržuje čtenáře v napětí, navíc jednotlivé kapitoly jsou poměrně krátké a ne všechny jsou psány jen z pohledu hlavního hrdiny Alexandra Zorbacha, ale např. i z pohledu vyšetřovatelů, slepé fyzioterapeutky Aliny nebo uneseného Tobiase, takže se při čtení ani chvíli nenudíte.

I když se příběh na první pohled nezdá zvlášť nápaditý - máme tu sériového vraha a hlavního hrdinu, který dříve pracoval u policie, ale dnes je novinářem a postupně se stává pro vyšetřovatele čím dál více podezřelý, protože ví informace, které může znát jen pachatel, a tak se nakonec sám vydá po stopě Sběratele očí - je naprosto nepředvídatelný a má spád. Navíc i sám autor se snaží každou kapitolu ukončit v napínavém bodě a stále si udržuje čtenářovu pozornost.

Hlavně v druhé poloviny knihy příběh postupně graduje až ke strhujícímu závěru, kvůli kterému jsem byla vzhůru až do noci, jen abych knihu dočetla. A zklamaná jsem rozhodně nebyla. Konec byl vymyšlen geniálně. Ještě dlouho po dočtení jsem o knize přemýšlela. A hned jsem si objednala další autorovu knihu. Věřím, že mě ani svým dalším románem nezklame.

Výhrad k této knize mám vážně jen málo. Nechci být příliš konkrétní, ale po dočtení mi v hlavě stále zůstalo pár otázek. Jeden velký otazník se totiž vznáší nad vidinami Aliny - jste ochotni uvěřit tomu, že někdo může mít mediální schopnosti, nebo si vše radši vysvětlíte tím, že v tomto románu prostě hrála velkou roli náhoda?

Ale jinak se mi tento thriller opravdu ohromně líbil a všem, koho aspoň trochu lákají knihy tohoto žánru, ji doporučuji - ne, pardon, to není to správné slovo - vnucuji k přečtení! Sběratel očí vám nesmí uniknout za žádnou cenu. Tato kniha mě nadchla a doufám, že i další thrillery tohoto oblíbeného německého autora budou tak skvělé. Protože v tom případě jsem našla dalšího spisovatele, jehož knihy budu v budoucnu určitě vyhledávat!

Celkové hodnocení: 95 %

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Knižní klub.   Knihu si můžete objednat zde.