pátek 5. října 2012

Recenze: Krásná loupežnice

 Český název: Krásná loupežnice                                               
 Originální název: Sovay
 Autorka: Celia Rees
 Nakladatelství: Knižní klub
 Rok vydání: 2009 (v orig. 2008)
 Žánr: historický

 Goodreads
Sovay

Anotace: Anglie, rok 1783. Když krásná a zámožná slečna Žofi nesedí modelem malíři portrétů, oblékne mužský plášť a širák s pérem a přepadává cestující – a ještě k tomu za denního světla! V dobách, kdy je politická situace mezi Anglií a Francií napjatá na nejvyšší míru, se však cestující neobávají jen zločinných loupežníků. Všude se to hemží špehy a stává se, že někdo jen něco neopatrně prohlásí a vzápětí se po něm slehne zem. Žofi ukořistí brašnu patřící jednomu z nejmocnějších a nejnebezpečnějších mužů celé země. Nemusí tajit jen vlastní totožnost, ale chránit i svého otce... Strhující historická sága, v níž před očima čtenáře defiluje barvitá mozaika lupičů i šlechticů, prostitutek, zlodějíčků i vznešených dam, revolucionářů i špehů.
 -

Hlavní hrdinkou tohoto historického románu je
sedmnáctiletá Žofi. Když se dozví, že ji její
snoubenec podvádí, prověří ho zkouškou.
V přestrojení za muže přepadne jeho dostavník
a žádá po něm všechny šperky včetně prstenu,
který má na ruce. Dala mu ho totiž na důkaz
jejich lásky a on jí slíbil, že radši zemře, než
aby se ho vzdal. Když jí předá prsten bez
mrknutí oka, má Žofi jasno. Zároveň jí ale při
přepadení zaplaví příjemná vlna vzrušení, a tak
se z ní nakonec stane loupežnice. O samotný lup
ale nestojí, okrádá jen bohaté a chudým dává.
http://www.cwigconference.com/images/celia_rees_thumb.jpg
Paris Early morning coffee | Paris | Pinterest Abych pravdu řekla, samotný námět knihy
 mi nepřipadá dvakrát originální, protože mi
 připomíná hned několik podobných zápletek
 z různých knížek a filmů. Naštěstí to ale není
 hlavní děj románu. Později totiž chtějí otce
 Žofi zatknout za navádění ke vzpouře a
 vlastizradu i přesto, že je nevinný. Ona proto
 přepadne dostavník, aby se zmocnila zatykače.
 Pak se vydá do Londýna a začne zjišťovat, kdo
 v tom má prsty a co se za tím vším skrývá.
 Nakonec se se svými přáteli dostane až do
 Paříže, kde právě probíhá revoluce a gilotina...
Autorka románu, britská spisovatelka Celia Rees,
napsala už přes 20 knížek. Píše hlavně pro mládež
a většina jejích knih je historická. Pro mě to bylo
první setkání s touto spisovatelkou. A jsem z toho
mírně rozpačitá. Příběh mě sice bavil, byl
dobrodružný, jen mi chybělo více napětí.
Přišlo mi, že pokaždé, když se objevilo nějaké
větší nebezpečí, hlavní hrdinové z toho vyvázli
až neuvěřitelně rychle a lehce. Autorka se mohla
snažit čtenáře víc napínat, bylo by to čtivější.
http://data3.whicdn.com/images/90307175/thumb.jpg
Taking up Další rozčarování přišlo s koncem. Byl dost
 uspěchaný a pro mě osobně neuspokojivý.
 Na konci sice byl epilog po 22 letech, pořád
 se tam ale mluví jen o tom, jak žije hlavní
 hrdinka - vůbec se na konci knihy neřeší,
 jak to dopadlo s ostatními postavami. Hodně
 mě mrzelo, že jsem se nedozvěděla, jak to
 dopadlo s těžce nemocným otcem Žofi.
 Přitom se právě jeho celou dobu snažila
 zachránit! To mě vážně dost zklamalo.
Celkové hodnocení: Nemůžu říct, že by kniha byla špatná, četla se dobře. Jen mám pár výtek k tomu
konci. Když čtete román, kde je celá řada postav, měla by o nich být na konci aspoň zmínka.
Ten epilog mi naopak přišel skoro zbytečný. Pokud vás ale láká tématika Velké francouzské revoluce,
období konce 18. století plné špehů, poprav a boje za svobodu, možná se vám tento román zalíbí.
Kdyby se hvězdičky daly půlit, dávám 3,5 hvězdičky. Na Goodreads jsem ale zaokrouhlila dolů:

70 %

http://nd05.jxs.cz/647/223/319d0f7c3f_87574882_o2.pnghttp://nd05.jxs.cz/647/223/319d0f7c3f_87574882_o2.pnghttp://nd05.jxs.cz/647/223/319d0f7c3f_87574882_o2.png

Žádné komentáře :

Okomentovat